Chiar dacă industria de gaming nu se află în cea mai bună situație, anul 2024 a fost unul puternic și a satisfăcut o gamă largă de gameri, atât cu RPG-urile menționate mai sus, dar și cu shootere ca Helldivers 2 și Warhammer 40,000: Space Marine 2, survival/horror precum Alone in the Dark și remake-ul Silent Hill 2 dar și action-adventure ca Prince of Persia: The Lost Crown sau Stellar Blade.
Cu toate acestea, întrebarea principală este: “Cine va câștiga ‘Game of the Year’”? Din propria experiență, marea bătălie se va da între Final Fantasy și Wukong. De ce? Rebirth este un joc complet din toate punctele de vedere: un combat system satisfăcător, personajele interacționează între ele și nu sunt doar acolo ca și display, open world cu diferite biome-uri și fast travel, unde chiar se pune accent pe fast, o gamă largă de mini-games, printre care și un card game care îți dă dependență, side questuri care nu te plictisesc și care sunt destul de importante pentru poveste, toate acestea pe lângă soundtrack-ul incredibil și environment-ul minunat. Chiar dacă nu va câștiga jocul anului, garantat va pleca cu o grămadă de victorii pe alte categorii.
Black Myth: Wukong a fost un fenomen internațional pentru că s-a ridicat la nivelul așteptărilor, ba chiar le-a întrecut, dar și pentru că a reușit să prezinte mitologia și cultura chinezească unui public larg și mulți gameri s-au apucat să citească opera “Journey to the West” ca să ințeleagă mai bine ce se întamplă în joc. Este un action – RPG și are un combat cu o multitudine de combo-uri datorită spiritelor și transformărilor pe care jucătorul le deblochează pe parcursul călătoriei. Un alt aspect important al jocului este modul unic în care prezintă finalul unui capitol printr-un videoclip animat, care explică într-un mod unic și dramatic ce s-a întâmplat cu anumite personaje înaintea jocului. Fiecare videoclip reprezintă și o lecție de viață, un alt factor care face Black Myth: Wukong ceva mai mult decât un simplu joc.
Următorul joc cu șanse destul de mari să câștige este Metaphor, o nouă capodoperă de la ATLUS, dezvoltatorii seriei Shin Megami Tensei dar și ai seriei Persona. Pentru Metaphor, ATLUS a decis să schimbe foaia, mergând pe un cadru medieval în loc de clasicul liceu, în Japonia, dar păstrând aceleași mecanici ca și în jocurile menționate anterior. Ce face acest joc un puternic candidat este povestea care are un unghi politic destul de important: Regele este asasinat dar reușește post-mortem să forțeze cetățenii să își aleagă următorul conducător, indiferent de trecut, de putere sau de rasă, iar protagonistul, care dorește să creeze o utopie precum cea din cartea pe care o ține mereu la brâu, este prins în această cursă. Un element super interesant este că versurile din soundtrack-ul jocului sunt rostite de un călugăr buddhist în Esperanto, limba care s-a dorit să devină universală. Atât versurile cât și povestea jocului duc la un mesaj simplu, dar foarte important: Să fim uniți, să înfruntăm anxietățile personale și să creăm împreună un viitor mai bun.
Ce se va întămpla cu ceilalți nominalizați? Cred că Balatro va câștiga jocul indie al anului, Astro Bot va lua platformerul anului, iar DLC-ul Elden Ring probabil că va câștiga cel puțin o categorie, dar nu ar merita jocul anului. Cu toate că sunt mare fan FromSoftware și am completat toate jocurile din repertoriul Souls, mai puțin Dark Souls 2, Elden Ring deja a câștigat jocul anului în 2023 și nu ar fi corect să ia premiul și anul acesta cu un DLC. Într-adevăr, este un DLC foarte tare, dar nu este un joc propriu zis.
Articol scris de Andrei Boaje