#InterviurileBGW: Gabriela Gherman, Amber: “Atitudinea este uneori mai importantă decât skill-urile”
Amber, cel mai mare studio de game development independent din România, susține egalitatea de șanse în domeniul industriei dezvoltării de jocuri video, fiind inițiatorul campaniei #HerOwnGame, ce are ca scop să încurajeze fetele să urmeze o carieră în industrie și să atragă atenția asupra preconcepțiilor greșite cu care ele se confruntă.
În cadrul site-ului dedicat campaniei, herowngame.amberstudio.com, cei interesați pot descoperi într-un mod interactiv și distractiv mai multe detalii despre joburile din industria de gaming, printr-o comparație cu joburi stereotip. Astfel, Amber își dorește să evidențieze faptul că abilitățile necesare unui job în dezvoltarea de jocuri video nu diferă cu nimic de skill-urile necesare îndeletnicirilor stereotip.
De aceea, inițiem o serie de interviuri cu doamne și domnișoare din Amber care ne vor povesti din experiențele personale cum e să lucrezi în industria de gaming ca femeie, ce skill-uri sunt necesare pentru a clădi o carieră și dacă s-au confruntat cu stereotipuri de-a lungul carierei lor în domeniu. Prima invitată este Gabriela Gherman, Head of Business Intelligence în cadrul Amber, care are o experiență de 10 ani în domeniu, cumulată în cadrul mai multor studiouri dezvoltatoare de jocuri.
Când ai descoperit pasiunea pentru gaming?
Am intrat în industrie în 2011, când am început să lucrez la Gameloft. M-am dus la un interviu, curioasă fiind să văd despre ce este vorba și am început să lucrez ca Business Performance Manager, fără să știu mai nimic despre jocuri sau să fiu pasionată. Nu cunoșteam industria sau terminologia, doar ceea ce presupunea jobul meu per se. Colegii au fost foarte permisivi și intruzivi, m-au întrebat ce vreau să știu, ce nu știu și ce-mi doresc să aflu, au încercat să mă învețe, dar m-au și lăsat să acumulez cunoștințele în ritmul meu.
Cum ai ajuns să activezi într-un studio care dezvoltă jocuri video?
Așa cum spuneam, nu mi-am început cariera în gaming din pasiune, ci a fost o conjunctură care s-a transformat în pasiune. O carieră în gaming nu este neapărat o oportunitate de care lumea să afle ușor, dar este reală. Eu mă bucur că am avut oportunitatea să intru în lumea aceasta și nu m-aș întoarce la ceea ce făceam înainte.
Oamenii din industrie sunt dornici să te împingă să înveți mai mult, fie că este despre jobul pe care îl ai acum, fie că îți dorești să înveți mai multe într-un domeniu conex disciplinei tale. Mediul de lucru și echipa cu care lucrezi sunt foarte mișto, iar toate lucrurile acestea te țin acolo, te fac să te simți ca într-o familie.
De când fac parte din industrie, mă joc mai mult decât înainte, înțeleg domeniul mult mai bine, însă nu petrec 12 ore din zi jucându-mă.
Cum le explici părinților și prietenilor tăi ce faci la job?
Lucrez deja de 10 ani în industria de gaming, iar cei mai mulți dintre prieteni sunt din industrie și nu prea mai e cazul să le explic, însă am prieteni și din alte industrii care mă întreabă ce fac la job, dacă lumea chiar se joacă, iar eu, pentru că lucrez cu date, cifre și mă uit foarte mult la comportamentul jucătorilor, le explic cum stă situația: toată lumea se joacă, de la copilul cel mai mic dintr-o familie până la bunică.
Cel mai greu este să le explic părinților, pentru că ei sunt generații diferite și au anumite preconcepții în legătură cu jocurile. Chiar am avut o discuție amuzantă cu mama acum ceva timp când m-a întrebat despre una dintre fetițele mele ce și-ar dori să se facă atunci când va ajunge mare și îi spuneam că îi plac jocurile și că vrea să devină programator, ca tatăl ei, iar răspunsul mamei mele a fost: Vai, dar să își aleagă și ea o meserie mai serioasă.
Cum crezi că vor percepe copiii industria de gaming în viitor?
Știu ce implicații are timpul petrecut în fața unui ecran și vreau să limitez asta în cazul copiilor mei, însă așa cum știm, copiii imită de cele mai multe ori ce văd la părinți. Eu de multe ori stau cu telefonul în mână ori pentru că avem un playtest, ori pentru că mă joc un joc pentru care trebuie să fac o analiză și mereu fetele mele îmi spun că eu mă joc tot timpul și mă roagă să le dau și lor telefonul. Cred că asta se va vedea la generațiile viitoare, apropo de cum va fi văzută industria de gaming de tinerii care vor face joburile în anii care vin, pentru că deja ei sunt mult mai familiari cu acest domeniu. Noi, de exemplu, în Amber avem un program care se numește Amber Academy și desfășurăm programe de internship pentru elevi și studenți, avem colaborări cu școli de programare pentru copii, facem webinarii pe care le publicăm și pe site-ul nostru. Informația din domeniu a ajuns să aibă un grad de penetrare mai mare decât a fost poate în vremea când eu am intrat în industrie. Pentru noi era destul de greu să înțelegem ce înseamnă gaming pe timpul când făceam o facultate care nu avea cursuri conexe sau cu specific pentru industria de gaming.
Au fost momentele în care te-ai simțit dezavantajată că ești femeie în industria asta? Dar avantajată?
Eu nu m-am simțit dezavantajată, ba dimpotrivă. În ședințe 90% dintre participanți sunt bărbați, însă am o senzație plăcută și anume că suntem un pic protejate, aș putea spune, sau că bărbații își schimbă tonul discuției sau modul de adresare atunci când venim noi femeile și ne aducem aportul în conversație. Nu m-am simțit nicicum dezavantajată, chiar au fost momente în care am făcut greșeli, însă colegii au fost mereu amabili și mi-au răspuns foarte clar și pe înțelesul meu, lucru care în alte industrii poate l-aș fi resimțit altfel.
Care sunt stereotipurile de care se lovesc femeile atunci când vor să lucreze într-un studio de gaming?
Din punct de vedere al angajatului care lucrează în gaming, aș putea să spun că nu există stereotipuri, noi avem colege care sunt gamerițe și doar asta fac, se joacă foarte mult, avem colege care nu se joacă deloc sau ambele. Deci, personal, din toată experiența mea la Gameloft, King și Amber, nu pot să spun că am văzut un anumit stereotip în legătură cu femeile.
Dacă ar fi să dau un sfat fetelor sau femeilor care doresc să acceseze un job în gaming, le-aș spune să își urmeze visele, să își țină opțiunile deschise și să fie tot timpul în contact cu industria.
Ce skill-uri sunt esențiale pentru a putea avea o carieră în domeniu?
Pasiunea este picătura care umple paharul, dar nu cred că este esențială. Sunt convinsă că sunt oameni care pot intra în industria de gaming fără să fie extraordinar de pasionați, dacă ei își fac treaba foarte bine, adică sunt graphic designeri sau artiști foarte buni, programatori conștiincioși, creativi sau sunt oamenii cu viziune de produs, în cazul celor din Business Intelligence. Cred că genul acesta de oameni pot face carieră și în industria de gaming. Este important să fii conștiincios și să îți placă ce faci, să vrei să înveți, iar oamenii din jur te vor primi cu brațele deschise. Cred că atitudinea este uneori mai importantă decât skill-urile, dacă persoana respectivă este dispusă să învețe, skill-urile per se pot fi perfecționate pe parcurs. Evident că este imperios necesar să ai și o fundație de cunoștințe, dar depinde și de nivelul de job pe care îl țintești și de echipa în care intri.
Care sunt atuurile pe care o femeie le poate aduce în această industrie?
În Amber, de fiecare dată când vine o prezență feminină într-o echipă apar și idei creative, dar și organizare mai bună. Femeile vin cu un tonus organizatoric mai bun decât bărbații, cel puțin așa se spune, că femeile sunt mai bune în a face planuri și a se organiza. Eu cred că fiecare dintre noi își aduce aportul în măsura în care persoana din fața sa îi permite. Nu văd diferențe de gen în ceea ce privește atuurile unei persoane. În cazul nostru, în departamentul de Business Inteligence suntem 3 fete și 3 băieți, deci nu există diferențe în ceea ce privește genul.
Cred că grupurile mixte sunt cele mai de succes, însă nu aș exclude procentaje diferite de bărbați sau femei într-un grup sau să consider asta ca fiind un factor determinant în succesul unei echipe.